Newsletter "Droga Serca"

Zobacz Archiwum Newslettera

Nr 3 - styczeń 2010

  1. Noworoczne postanowienia – inaczej. Płyń ze zmianą w swoim życiu.
  2. Proces na zmianę - punkt 1
  3. Proces na zmianę - punkt 2
  4. Proces na zmianę - punkt 3.
Noworoczne postanowienia – inaczej. Płyń ze zmianą w swoim życiu.

        Wszyscy słyszeliśmy o noworocznych postanowieniach i prawie każdy z nas raz na jakiś czas samemu wprowadzał w życie takie postanowienie. Przestać palić, zrzucić 10kg wagi, zacząć chodzić do siłowni czy na jogę, zająć się pisaniem wierszy, poświęcić więcej czasu rodzinie, zrobić wreszcie porządek w domu – niemal każdy kiedyś obiecywał to sobie na początku roku.

        Jednak bardzo często dzieje się tak, że nawet jeśli wprowadzamy takie postanowienie w życie, jest ono krótkotrwałe i po kilku tygodniach albo znika w czeluściach zapomnienia. Stwierdzamy, że teraz nie jest czas na to, że kiedyś później będzie lepszy moment, albo po prostu nieświadomie wracamy do dawnych przyzwyczajeń i dawnego tryby życia.

        Jest to często spowodowane tym, że chęć wprowadzenia zmiany wynika z pewnego wymuszenia. Nie jest tak, że pragnę być szczupły czy zdrowy, ale nie mogę już dłużej wytrzymać z moim rosnącym brzuchem czy boję się boję się, że palenie pogorszy moje zdrowie.

        Jednak zmiany w życiu następują, to jest naturalny stan świata. A koniec starego roku i początek nowego roku to dobry moment na wprowadzanie zmian. Codziennie jest coraz więcej światła z powodu wydłużania dnia, przy pisaniu daty zauważamy nową końcówkę roku, myślimy o starych ulgach podatkowych i nowych przepisach na ten rok, w pisaniu faktur rozpoczynamy numerację od 1. Wiele rzeczy wokół zaczyna się od nowa. Taki jest system, w którym żyjemy. Więc wykorzystajmy go do naszych własnych celów.


Nie wymuszaj zmiany – niech zmiana wypływa z Twoich mocnych stron.

       Mój pomysł na noworoczną zmianę wychodzi z założenia, że zamiast wymuszać coś na sobie i próbować zmienić coś, co prawdopodobnie wynika z wielu czynników i jest integralną częścią Twojego życia (np. palenie czy nadwaga nie są spowodowane tylko jedną przyczyną ale całym ich zespołem i są częścią Twojego stylu życia), lepiej popracować nad jakąś swoją cechą charakteru czy sposobem zachowywania się, które mogą być powodem zaistnienia niechcianych efektów lub zachowań które chcesz zmienić. Ale chodzi o to, aby nie zaczynać, nie wychodzić od tych zachowań tylko zaczynać cały proces od tego co jest Twoją mocną stroną, od Twoich atutów. Taki początek procesu da Ci większą motywację i większą szansę, że w przyszłości zmienisz jakieś swoje zachowanie, jakby „przy okazji”. A poza tym z doświadczenia wiem, że z tym procesem może wiązać się większe zaangażowanie emocjonalne niż ze zwykłym postanowieniem.


                                         Ćwiczenie – proces na zmianę:

Proces na zmianę - punkt 1

        Weź kartkę papieru lub wydrukuj sobie ten tekst i napisz w punktach swoje mocne strony. Zastanów się nad tym. Poświęć temu sporo czasu. Jeśli robiłaś już kiedyś ćwiczenie spisywania swoich mocnych stron – nie rób tego automatycznie. To nie jest cv, to jest ćwiczenie które robisz dla siebie, więc możesz w nim spisać swoje PRAWDZIWE mocne strony. Nikt tej listy nie zobaczy i nie będzie jej oceniał.

       Przykładowe mocne strony:

1. Jestem bardzo twórcza i mam wiele pomysłów.
2. Jestem przedsiębiorczy i aktywny, lubię działać, coś robić i dobrze mi to wychodzi.
3. Moją mocną stroną jest opiekowanie się innymi – np. mężem i dziećmi
4. Mam wielką wyobraźnię.
5. Lubię być w swoim własnym świecie – sam, w moim pokoju, mieszkaniu, etc.
6. Umiem robić rzeczy samodzielnie, bez pomocy i interwencji innych
7. Bardzo emocjonalnie angażuję się we wszystko co robię i dzięki temu kończę to.
8. Umiem dobrze pisać, malować, śpiewać
9. Wyglądam atrakcyjnie, mężczyźni zawsze oglądają się mną.
10. Umiem pięknie i interesująco mówić, ludzie chętnie słuchają co mam do powiedzenia
11. Jestem optymistycznie nastawiona do życia, znajduję dobre strony we wszystkim
12. Jestem delikatna i empatyczna, potrafię zrozumieć każdego człowieka
13. Łatwo wybaczam.
14. Doskonale gotuję.
15. Dobrze pracuję w zespole, umiem współpracować z innymi.
16. Jestem dobrą matką /ojcem, żoną, synem/ - mam wspaniałą rodzinę i wszyscy jesteśmy
szczęśliwi
17. Mam zdolności parapsychiczne, widzę istoty z innym wymiarów.
18. Umiem dobrze wykonywać rozkazy i wykonywać procedury /ważne np. dla żołnierza/
19. Jestem odważny.
20. Jestem mistrzem regionu w kulturystyce. Doskonale pracuję z własnym ciałem.
21. Jestem bardzo wytrwała. Potrafię przez miesiące i lata dążyć do celu, aż go osiągnę.
22. Jestem dobrym przywódcą, szefem.
23. Umiem przekonać każdego do tego co chcę – w ten lub inny sposób.
24. Mam wielu przyjaciół i jestem bardzo towarzyska. Łatwo nawiązuje kontakty.
25. Jestem osobą skrytą i dzięki temu mogę pracować nad swoim rozwojem osobistym.

       Jak zapewne zauważyłaś z powyższych przykładów mocne strony to nie koniecznie to o czym piszę się w poradach psychologicznych. To są te Twoje strony, cechy, umiejętności, które przez całe lata wyszkoliłaś tak, że jesteś w nich lepsza niż inni. To nie muszą być superpozytywne cechy, to nawet mogą być rzeczy, które zwyczajowo nie są traktowane jako pozytywy. To ma być coś, w czym jesteś naprawdę dobra.

       Znajdowanie swoich mocnych czy słabych stron to typowe pytanie na rozmowach kwalifikacyjnych u pracodawcy i typowy element różnych testów psychologicznych. Ale oczywistym jest, że te okoliczności związane są z tym, że jesteś oceniana czy wartościowana. Pamiętaj więc, aby w tym ćwiczeniu wydobyć swoją własną prawdę o sobie.

       Możliwe, że jeśli poświęcisz trochę czasu na zastanowienie się i refleksję nad swoim życiem, to znajdziesz jakąś swoją mocną stronę, której do tej pory świadomie nie zauważałaś, co będzie pewnego rodzaju bonusem tego ćwiczenia, czymś co uzyskasz dodatkowo.

       Więc zastanów się nad sobą, nad swoim życiem i spisz swoje mocne strony. Możesz wydrukować poniższy tekst i po prostu wypełnić punkty. Nie ma konieczności wypełnienia wszystkich punktów, najlepiej skupić się na 2 lub 3, albo nawet tylko jednej swojej mocnej stronie. Możesz też wypisać ich więcej, ale pamiętaj że potem dobrze jest pracować z każdym z wymienionych punktów. Taki jest cel tego ćwiczenia. Bo po każdym ćwiczeniu „intelektualnym” dobrze jest robić w codziennym życiu coś co będzie wynikiem procesu intelektualno-emocjonalnego. O tym w części trzeciej.

       Więc – moje mocne strony:

1. ……………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………….
3. ……………………………………………………………………………..
4. ……………………………………………………………………………..
5. ……………………………………………………………………………..


       Teraz pora na drugą część procesu……….

Proces na zmianę - punkt 2

      Druga część procesu wymaga trochę nietypowego, kreatywnego myślenia i wyobrażni. Mianowicie, trzeba wyobrazić sobie cechę przeciwną do danej mocnej strony. Ale musi to być coś wyrażone w pozytywny sposób. Będzie to coś co jest nierozwinięte w Twojej osobowości. Taki Twój śpiący potencjał. Możliwe, że wydaje się to coś niepotrzebne, prawdopodobnie nawet nie jest potrzebne. Ale gdy zaczniesz tą swoją nieodkrytą stronę rozwijać, możesz naprawdę zmienić swoje życie. Mogą stać się cuda. Zaczniesz przyciągać do swojego życia nowe rzeczy. Coś co kiedyś było dla Ciebie problemem, teraz może stać się okazją do rozwoju i przejścia na inny poziom. Podobnie jak w tym ćwiczeniu – coś niepotrzebnego lub może nawet niechcianego staje się pretekstem do zmiany i rozwoju.

       Oczywiście proces ten nie musi być łatwy. Dla niektórych może być związany z emocjonalnymi przeżyciami, z jakimiś wspomnieniami z przeszłości lub z emocjami, które zostały zakopane głęboko w niepamięci. Ale nie bój się tego. Człowieczeństwo polega tym, że musimy pracować ze swoimi emocjami. W każdej chwili może pojawić się jakieś wydarzenie lub coś, co spowoduje automatycznie wygrzebanie się tej zakopanej emocji lub wspomnienia na wierzch. Więc lepiej zrobić to na swoich własnych warunkach – np. w trakcie tego ćwiczenia.

       Jeśli jesteś otwarta na anioły, możesz poprosić swojego Anioła Stróża, inne anioły i archanioły, aby pomogły Ci w tym procesie, żeby pomogły Ci odczuwać więcej szczęścia, satysfakcji i radości w życiu. Jeśli nie wierzysz w Anioły też możesz poprosić je o pomoc. To nigdy nie zaszkodzi. Ale oczywiście taka wiara nie jest konieczna aby przeprowadzać procesy zmian w swoim życiu.

       Teraz kilka zdań o przykładowych „odwrotnościach” mocnych stron. Bo to może wymagać trochę skupienia, wyobraźni i chęci.

       Najważniejszą sprawą jest to, że nie chodzi tu o typową odwrotność – tzn. brak cechy którą wymieniłaś w pkt. 1. Na przykład przeciwieństwem „Jestem odważna” nie będzie jestem tchórzliwa, tylko np. „Zawsze dbam o swoje bezpieczeństwo w każdym sensie” lub „Zawsze pomyślę dwa razy zanim podejmę jakąś decyzję”.

       Przeciwieństwem „Jestem bardzo twórcza i mam wiele pomysłów” może być „Umiem słuchać innych i wykonywać ich polecenia” lub „Dobrze stosuję się do procedur, świetnie czuję się w systemach i w sytuacjach gdzie moim zadaniem jest wykonywać zadań i przestrzeganie procedur” lub „Lubię gdy ktoś inny podejmuje decyzję i stawia cele, a ja tylko je wykonuję”.

       Przeciwieństwem do „Moją mocną stroną jest opiekowanie się innymi – np. mężem i dziećmi” może być „Stawiam siebie na pierwszym miejscu, jestem dla siebie najważniejszą osoba na świecie”, „Dbam o siebie, kocham siebie” lub „Bardzo ważną rzeczą dla mnie jest kariera zawodowa”.

       Odwrotnością „Umiem robić rzeczy samodzielnie, bez pomocy i interwencji innych” może być „Umiem poprosić o pomoc, umiem przyjąć pomoc”, „Umiem pracować w zespole, być częścią większej całości” lub „Jestem towarzyska, lubię być otoczona przez ludzi”.

       Przeciwnością „Jestem optymistycznie nastawiona do życia, znajduję dobre strony we wszystkim” mogą być: „Umiem przewidywać różne sytuacje”, „Ufam ludziom, ale umiem realistycznie oceniać sytuacje w których się znajduję”.

       Przeciwnością „Mam zdolności parapsychiczne, widzę istoty z innym wymiarów” może być np. „Jestem ugruntowany. Dobrze radzę sobie w codziennych sytuacjach”, „Umiem racjonalnie zachowywać się w różnych sytuacjach, podejmuję zawsze dobre decyzje”, „Szanuję innych ludzi i wiem, że każdy ma swój niepowtarzalny dar lub zdolności”.

       Jak widać z powyższych przykładów, nie ma jednoznacznych sytuacji, nie ma jednej odwrotności jakiejś mocnej strony. Jest to sprawa indywidualna. Każdy sam musi zauważyć swoją odwrotność. Wskazówką będzie tu, że to coś takiego co czujesz, że masz w sobie nierozwinięte, że zostało to kiedyś zaniedbane i jeśli taką cechę rozwiniesz, to możesz stać się nowym człowiekiem. I w tym leży głębia tego ćwiczenia i jego sens. Np. jeśli napisz „Umiem doskonale gotować” to zastanów się – co mogło być w twoim życiu na dalszym planie – czyli gdzie szukać odwrotności –rozwój kariery i praca zawodowa, dbanie o swój wygląd, dbanie o siebie. A może gotowanie jest dla ciebie reakcją na odtwórczą, nieciekawą pracę i gotowanie stało się dla Ciebie jedyną czynnością gdzie jesteś naprawdę twórcza i kreatywna. I jako przeciwność wybierzesz sobie „Jestem twórcza i kreatywna w każdej sferze życia.”

       Przy każdym punkcie myśl właśnie w ten sposób, który jest opisany w powyższym paragrafie. Bardzo często odwrotność, której szukasz jest ukryta i niewidoczna na pierwszy rzut oka.

       A teraz – pora na pisanie. Odwrotności twoich mocnych stron:

1.………………………………………………………………………………….
2………………………………………………………………………………….
3………………………………………………………………………………….
4………………………………………………………………………………….
5………………………………………………………………………………….

 

 

Proces na zmianę - punkt 3.

       Przepisz powyższe punkty do zeszytu, napisz je na kartkach i powieś je w widocznym miejscu. Nie pozwól, aby całe to ćwiczenie zakończyło się w tym momencie.

       Bardzo ważną sprawą jest zrobić w swoim codziennym, „zwykłym” życiu coś konkretnego, co pozwoli Ci rozwinąć te cechy i zachowania, które znalazłaś w punkcie 2 tego ćwiczenia.
Zrób plan działania. Z punktu 2 wybierz jeden, dwa, maksymalnie trzy cechy którym chcesz poświęcić swoją uwagę.

       I do każdej z tych cech napisz kilka punktów – działań które podejmiesz w najbliższej przyszłości, aby ta cecha w Tobie urosła i rozwinęła się. To nie muszą być od razu jakieś duże przedsięwzięcia czy przełomowe działania. Wręcz przeciwnie – lepiej zacząć od małych kroczków i stopniowe zwiększaj ciężar gatunkowy tych działań. W każdym razie dobrze byłoby gdybyś czuła pewien niewielki „opór” energetyczny, abyś wiedziała, że dzieje się coś, co stanowi przetarcie nowego szlaku na mapie Twojego życia. Ale tak jak przy każdej nowej ścieżce w ogrodzie czy na łące – najpierw trzeba trochę się „nadeptać”, kilka razy przejść nową ścieżką, aby stała się ona łatwiejsza do podróżowania.

       Zrób więc następującą rzecz: Wybierz 1, 2 lub 3 odwrotności swoich mocnych cech (z punktu nr 3 tego ćwiczenia), zapisz każdą z nich na osobnej kartce i pod każdą z nich zrób miejsce na kilkanaście lub kilkadziesiąt działań, które będziesz podejmować w celu zaktywizowania swojego nowego talentu.
Cały proces, który opisałem w tym newsletterze można przeprowadzić niekoniecznie na początku roku, każdy moment jest dobry.

       Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości związane z tym procesem, proszę o kontakt mailowy. Jeśli tylko będę mógł, pomogę Ci w tym procesie. Mój adres to: kursy@DrogaSerca.pl


       Dla tych którzy czytają ten newsletter w styczniu 2010 roku – przesyłam życzenia wspaniałego, doskonałego, pełnego szczęścia i spełnienia Roku 2010.
 

       Marcin Żarek

 

 

Jeśli chcesz otrzymywać za darmo nowe numery newslettera "Droga Serca"
na swój email - w dniu ich publikacji podaj imię i adres e-mail

   

 Zgadzam się z Polityką Prywatności